Programplanering 2023
Anna Andréasson • apr. 21, 2023
Programplanering 2023

PROGRAMUPPLÄGG ZINKGRUVAN MINING RE:THINK 2023


16 maj - INLEDNING UPPSTART / INTRODUKTIONSAKTIVITET
med nya och tidigare deltagare – mer information kommer.


22 maj – Uppstart! Kommer mitt företag vara relevant i framtiden?

Vi lever i en snabb och föränderlig som påverkar dig som företagare på ett eller annat sätt. Att lägga lite extra tid på att försöka förstå hur förändringarna kan komma att påverka dig och ditt företag/bransch och vilka risker och möjligheter detta kan medföra.


Tillsammans gör vi en omvärldsspaning för att identifiera vad du har för behov du bäst kan rusta dig för framtiden.

23 maj – Du och ditt företag i förändring – Förändringens fyra rum

Att utveckla sitt företag handlar om att leva i pågående förändring. Under detta pass kommer vi ge dig verktyg och förståelse för hur du kan navigera i din egen och det egna företagets utveckling och hitta vägar för att skapa stabilitet i en ständigt föränderlig tid. Du kommer att lära dig vad du behöver för att ta dig vidare både i motgång och i medvind och hur du hittar glädje och inspiration på din och ditt företags väg framåt. Vi kommer att utgå ifrån ”Förändringens fyra rum” som är en svensk modell och ett väl sammanhållet och ytterst praktiskt tillämpbart koncept som används av många företag i Sverige. Du kommer att lära dig en metod som du kan ta med dig som hjälp i livets alla tillståndsväxlingar och förändringsprocesser, både arbetsmässigt tillsammans med dina kunder och kollegor men även privat.

30 maj – Kunden sitter på svaret - Min framtidsplan i en Business Model Canvas!

Dina kunder är ditt företags viktigaste tillgång! En nyckelfaktor för att uppnå framgång är att hålla din affärsmodell uppdaterad och anpassa den efter dina kunders behov och marknaden i stort. Med hjälp av verktyget Business Model Canvas, gör vi en djupgående analys av din nuvarande affärsmodell och identifierar nya möjligheter och affärsvärden. Genom att bättre förstå vad som skapar värde för dina kunder kan du också hitta nya sätt att växa och bli mer lönsam.

13 juni – Konsten att kommunicera med en vinnande pitch - Genomgång av NABC-byggstenar samt retorikens grunder

För att lyckas på marknaden är det därför viktigt att du kan förklara och kommunicera vad ditt företag erbjuder på ett tydligt och engagerande sätt. Om du inte kan förklara vad du erbjuder och varför det är bättre än det som finns på marknaden, kommer kunderna att välja någon annan. Genom att ha en tydlig och engagerande kommunikation som kan anpassas till olika målgrupper, kan du locka till dig nya kunder och bygga en stark varumärkesidentitet.

Vi går igenom retorikens och talekonstens grunder vilka fortfarande utgör marknadsföringens grunder idag. Retoriken utgör grunden i all försäljning och vi går igenom metod & verktygslåda.


20 juni – Från hållbra till hållbäst – börja gräva där du står!

För många företagare kan hållbarhet kännas som ett abstrakt begrepp och det kan kännas svårt att ta till sig och applicera på det egna företaget. Men det behöver inte vara komplicerat. Att jobba med hållbarhet och utveckling ska vara enkelt, lönsamt och meningsfullt för företaget. Men var ska man börja? En bra början kan helt enkelt vara att kartlägga ditt företags nuvarande påverkan på miljön och samhället för att identifiera vilka områden det finns möjlighet att förbättra. Det kan handla om allt från att minska klimatpåverkan till att öka mångfalden på arbetsplatsen.


SOMMARUPPEHÅLL 20 JUNI – 14 AUGUSTI

Datumen gäller. Information om passen kommer fyllas på. Varannan vecka ges tid för individuell coachning. De passen som är angivna här är de pass som hela gruppen går på.


Övriga tider är för er att boka individuell coachning utifrån behov.

Alla kommer coachas minst 3 gånger, en vid start, efter sommaren och i samband med uppföljning kring positionsförflyttning.

 

SAVE THE DATE – HÖSTENS PROGRAMPUNKTER

  • 22 augusti – Din plats i smeten
  • 29 augusti – individuell uppföljning & coachning – tider kommer erbjudas
  • 5 september - Kommunicera och visualisera ditt värdeerbjudande – ett grupp-pass där deltagarna får möjlighet att använda teoretiska modeller och verktyg i praktiken.
  • 12 september - Fördjupning LOOPA kopplat till BMC och Värdeskaparen
  • 19 september – Individuell uppföljning & coachning – tider kommer erbjudas
  • 26 september - Temaföreläsning & Workshop om förändringsledning
  • 3 oktober – Individuell uppföljning & coachning – tider kommer erbjudas
  • 10 oktober - Simulera och visualisera din affär! (Anders Molin Almi)
  • 17 oktober – Individuell uppföljning & coachning – tider kommer erbjudas
  • 24 oktober – Seminarium – föreläsning - workshop på önskat tema
  • 7 november – Pitchningstillfälle inför jury. Individuell matchning gentemot fortsättning. Gemensam Avslutning – utdelning av Seed funding
  • 14 november – Framtidsdagen i Örebro
Av Anna Andréasson 06 Apr, 2023
"Genom re:think-programmet erbjuds deltagarna en unik möjlighet att rusta sig för framtida utmaningar och identifiera nya affärsmöjligheter", säger Camilla Bergholm, affärsutvecklare på Almi Örebro län.
Av Anna Andréasson 18 Mar, 2023
Förra året gav programmet tidigare re:thinkare möjlighet att jobba vidare med sina idéer. Temat var uppskalning och nätverkande. Det gav möjlighet att låta befintliga idéer skalas upp och växa och vi möjliggjorde nätverkande i olika former såsom vår båttur i norra Vätterns vackra skärgård.
Av Maria Eremo 17 Mar, 2023
Det är dags att knyta ihop säcken för årets upplaga av Zinkgruvan Mining re:think, den fjärde i ordningen. Med fokus på uppskalning och nätverkande samt en ständig närvaro av hållbarhet och långsiktighet summerar vi senaste året hos en av våra deltagare.
Fler inlägg
Share by: